zelfvertrouwen, innerlijke criticus, energie, zelfkritiek

zelfvertrouwen, innerlijke criticus, energie, zelfkritiek

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014

Flex your joy muscle

Dit filmpje maakte mij aan het lachen. Vooral de interactie tussen Desmond Tutu en de Dalai Lama. Het is zo overduidelijk dat deze mannen goede vrienden zijn. Er is zoveel vrolijkheid en genegenheid.  Ondanks de ontberingen die zij beiden hebben doorstaan. Dit bewijst voor mij hoe belangrijk en krachtig humor, vreugde en positiviteit zijn. 

Flex your joy muscle is een boodschap die Desmond Tutu en de Dalai Lama gezamenlijk uitdragen in Het Boek van Vreugde, dat ik nu aan het lezen ben. Ze spreken over het belang van vreugde in je leven, hoe het je weerbaarder maakt. Ongeacht de omstandigheden. Het mooie aan de boodschap van Desmond Tutu en de Dalai Lama vind ik, dat het goede naast het slechte bestaat. Het is er allebei. Maar als je de negativiteit laat overheersen verdwijn je in een groot zwart gat. Desmond Tutu heeft het mooi verwoord:

 

'Het spijt me om het te zeggen, maar meer vreugde vinden zal ons niet behoeden voor tegenspoed en hartzeer. Misschien zullen we zelfs sneller huilen, maar we zullen ook sneller lachen. Misschien zullen we vooral meer léven. Want als we meer vreugde vinden, kunnen we pijn in de ogen zien op een manier die eerder verrijkt dan verbittert. We ondergaan grief zonder gegriefd te worden. We ondergaan hartzeer zonder een gebroken hart te krijgen.'

 

Wat je aandacht geeft dat groeit. En misschien merk jij ook wel dat er dagelijks ongemerkt veel aandacht gaat naar negatieve zaken; die eikel voor je die niet doorrijdt, de slome kassajuffrouw, de eindeloze stroom aan slechte nieuwsberichten, de computer die niet doet wat jij wilt, de kletskousen in de stiltecoupe, het gezever op je werk, de boodschappen die je bent vergeten, het sporten dat je niet hebt gedaan... Je traint eerder de 'sorrow muscle'.

Hoe zorg je ervoor dat de negativiteit niet overheerst? Wat kan je doen om jouw ‘joy muscle’ te trainen? Hoe zorg je voor meer vreugde in je leven zodat je weerbaarder bent, wanneer je wordt geconfronteerd met de minder mooie kanten van het leven?

 

‘Start where you are’

 

Ook zonder de levenservaring, de jarenlange training, gebeden en meditaties van Desmond Tutu en de Dalai Lama, kun je jezelf leren om meer positiviteit in je leven toe te laten. Ik heb 3 simpele tips die je dagelijks kunt toepassen. Voor een maximaal effect wissel je ze af en laat je ze periodiek terugkomen (bijvoorbeeld elke eerste week van de maand).

 

‘Muscles need to be exercised’

 

Tip 1: Geef

Eén van de makkelijkste dingen die je kunt doen, wat direct een positief effect heeft op je gemoedstoestand, is geven. Neem jezelf een week lang voor elke dag iets te geven. Dat kan van alles zijn: Geef voorrang… met een glimlach . Geef een gemeend compliment. Geef je spaarzegels aan de persoon die achter je staat in de rij voor de kassa. Geef iemand een knuffel. Geef iemand een glimlach. Geef onverwachts een cadeautje.

 

Tip 2: Wees dankbaar

Houd een week lang, dagelijks bij waar je dankbaar voor bent. Dat mogen ook kleine dingen zijn. Als je dankbaar een te groot begrip vindt, kun je ook bijhouden wat je die dag positief geraakt heeft. Bijvoorbeeld de geur van pas gewassen was, een leuk gesprek, een mooie ochtend, een goed gelukte klus, een uitgewisselde betekenisvolle blik.

 

Tip 3: Muziek

Van welke muziek wordt je vrolijk? Zet dat ene nummertje op, ook als je loei sacherijnig bent (I have more money than a horse has hair van Dr. Hook, maakt mij altijd aan het glimlachen ). Maak je eigen persoonlijke playlist met daarop de nummers waar je een goed gevoel van krijgt. Gebruik deze als wekker, zet hem op in de file, tijdens het koken, als je gaat hardlopen of als je gaat schoonmaken.

 

'Growth takes time’

 

Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen. Laat je een comment voor mij achter?

Reacties (6)

This comment was minimized by the moderator on the site

Hoi Wendy, inderdaad leuk om te zien hoe de heren met elkaar omgaan. En weer goede tips, ik ga ermee aan de slag om mijn joy muscle te trainen

Ed
This comment was minimized by the moderator on the site

Hoi Ed,

Super dat je ermee aan de slag gaat! Daarom van mij 1 extra tip om te voorkomen dat je goede voornemen wordt opgeslokt door de waan van de dag: zorg voor een fysiek aanwezige herinnering. Dat kan een kattebelletje zijn, die je dagelijks laat terugkomen op je smartphone. Of bijvoorbeeld een post-it op de spiegel in de badkamer.

Succes en vooral veel plezier

Een vrije & blije groet,
Wendy Meerhof

Wendy Meerhof
This comment was minimized by the moderator on the site

een driedubbele dikke glimlach voor jouw Wendy.
Wat een mooie, bruikbare blog weer.
Dank je wel voor het delen, ik neem het mee in mijn leerproces, stap voor stap een stukje verder.

Beppie Loogman
This comment was minimized by the moderator on the site

Dank je wel Beppie. Jouw reactie maakt mij weer aan het glimlachen :D:D:D.

Een vrije en blije groet,
Wendy

Wendy Meerhof
This comment was minimized by the moderator on the site

Hallo Wendy,

Wat een geweldig filmpje!
Maar ik heb ook genoten van je blog hoor
Zelf ben ik dit boek ook aan het lezen, ik heb het gekregen van iemand die mij erg dierbaar is en dat maakt het voor mij extra bijzonder.
Ben benieuwd naar je volgende blog.

Andre
This comment was minimized by the moderator on the site

Hallo André,

Als iemand dit mooie boek aan jou cadeau doet, dan gunnen ze je vast veel vreugde en ben je ook erg dierbaar voor die persoon. Dank je wel voor je mooie reactie!

Een vreugdevolle groet,
Wendy

Wendy Meerhof
Nog geen reacties. Plaats jij de eerste?

Laat een reactie achter

0 Characters
Attachments (0 / 3)
Share Your Location