zelfvertrouwen, innerlijke criticus, energie, zelfkritiek, onzeker, onzekerheid

5 tips om destructieve zelfkritiek de nek om te draaien

Terwijl ik snel mijn tanden poets hoor ik mezelf denken: ‘Je poetst te snel, dat moet je veel zorgvuldiger doen.’ Later in de auto weer dat vervelende stemmetje: ‘Je schakelt te abrupt, dat kan soepeler. Eigenlijk kan je helemaal niet goed rijden.’ Achter mijn pc op het werk begin ik de dag met bemoedigend intern commentaar: ‘Die mailbox zit veel te vol, waarom kun je het niet netjes bijhouden zoals het hoort? Het is een wonder dat je nog niet door de mand bent gevallen.’

Herken je deze bijna constante stroom van zelfkritiek? Dan herken je ook de vervelende bijwerking dat je er alles behalve blij en productief van wordt. Ik geef je 5 tips om minder zelfkritiek te hebben zodat je je vrijer en blijer voelt en beter presteert op je werk.

 

Tip 1 Houd 1 dag alle zelfkritiek bij

Schrijf 1 dag lang alles op wat je aan zelfkritiek hebt. Gebruik hiervoor je smartphone, een blocnote of bijvoorbeeld post-its. Bekijk aan het einde van de dag hoeveel en wat voor kritiek je op jezelf hebt gehad. Zie je in dat veel kritiek totaal geen toegevoegde waarde heeft?

 

Tip 2 Gebruik humor

Nu je weet hoeveel kritiek je hebt en hopelijk ook beseft hoeveel daarvan geen toegevoegde waarde heeft, kun je de zelfkritiek loskoppelen van jezelf. Wie is die zeiksnor die jou steeds voorziet van kritiek? Geef deze stem een personage waar je om kunt lachen en daardoor minder serieus kunt nemen. Bijvoorbeeld een spitting image van Johan Derksen. Probeer dit beeld naar boven te halen op de momenten dat je merkt dat je veel zelfkritiek hebt.

 

Tip 3 Wees lief voor jezelf

Stel je voor dat dit speelt bij een goede vriend of een dierbaar familielid. Wat zou je tegen deze persoon zeggen, die zichzelf zo onnodig bekritiseert en naar beneden haalt?

Zeg dat nou eens tegen jezelf.

 

Tip 4 Richt je aandacht op je sterke punten

Hoe kritisch je ook op jezelf bent, je hebt ook sterke punten. Welke zijn dat? Vind je het lastig om sterke punten te benoemen, denk dan terug aan een prestatie waar je trots op bent. Welke sterke punten heb je toen ingezet? Herinner jezelf dagelijks aan deze sterke punten. Door meer aandacht te geven aan het positieve, is er minder ruimte voor het negatieve. Wat je aandacht geeft, dat groeit!

 

Tip 5 Gebruik een hulpmiddel

Leuk al die tips, maar lastig om ze echt in de praktijk te brengen? Dan is het goed om jezelf een fysiek geheugensteuntje te geven. Iets dat je kunt zien en je herinnert aan je voornemen om die kritische stem minder ruimte te geven. Bijvoorbeeld een plaatje op je smartphone of in je aantekenboek van Johan Derksen (of een ander personage dat overeenkomsten vertoont met jouw innerlijke criticus). Je kunt ook een steentje in je zak stoppen, dat je helpt herinneren elke keer dat je het voelt zitten.

Ik ben benieuwd hoe je met deze tips aan de slag kunt. Welk personage geef je bijvoorbeeld aan jouw zelfkritiek? Laat je het mij weten via een comment?

 

Reacties (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

Ik denk aan de altijd rokende Patsy Stone uit Absolutely Fabulous ;-)

Simone
This comment was minimized by the moderator on the site

Haha Simone, wat een goed beeld! Voor mij zijn het Waldorf and Statler :).

Wendy Meerhof
Nog geen reacties. Plaats jij de eerste?

Laat een reactie achter

0 Characters
Attachments (0 / 3)
Share Your Location